>S:t Anna skärgård, båttur till Harstena och cykeltur på N Finnö

Vi övernattade på vandrarhemmet. Båten går från Tyringslöt kl 11 och går tillbaka kl 14.15. Det är tjockt med folk i juli/aug. Det är en fin båttur på en timme till fina Harstena. Där går man över ön till badklippor. Det är en ljuvlig ö med välbevarad bebyggelse. Här skulle man kunna hyra kajak om alla medresenärer är pigga på det! Vi avslutade med fin lunch i Mon.
På kvällen tar vi en cykeltur på 20 km ut på N Finnö. Vi körde ner mot Sanden förbi fin camping med bad och Sanden by med affär och hamn. Vi kör tillbaka och gör ny avstickare ner till naturreservat Uvmarö genom fint landskap på slingrande småvägar och omväxlande natur. Det blev samma väg tillbaka.
Denna skärgård är mindre besökt än andra. Det gör prisnivån angenäm. Vandrarhemmet är ett mycket trevligt ställe inkl personalen. Det drivs i sann STF-anda.

Till nästa anhalt, Norrköping, körde vi mindre väg mot Stegeborgs slottsruin (där går liten färja över till andra sidan långa viken in mot Söderköping, till ”udden” som heter Vikbolandet). Efter en kort titt på denna borg från 1300-talet (egentligen inte mycket att se) körde vi förbi Mogata samhälle och kom in till Söderköping. E 22 passerar genom stan så här kan vara riktigt långa köer när bron för båtarna på Göta kanal går upp. Vi körde in i stan och parkerade vid Brunnshotellet. Vi strövade genom denna trevliga lilla stad med mycket turister (främst längs kanalen och glasskiosken). Under cirka två timmars tid tog vi en cykeltur ut till kanalens ”ingång” Mem längs kanalen och tillbaka igen. Här ute finns vandrarhem och kafé (trevligt) förutom sluss och en del hus. Det går att bada här ute men vattnet är grumsigt av lerbottnen. Vi fortsatte sen med bilen till Norrköping.