Cykelturer i Mittskåne och nordöstra Skåne, avrundning med inlines, aug 2014!

Mittskåne, Hässleholm till Eslöv, 10 mil

Cykelkartan Cykelkort över Öresundsregionen finns sen 2013. Jag testade Hässleholm till Eslöv. Resultatet var inte helt positivt! Hur tänkte man när förslagen till vägval ritades in? Det går inte att använda kartan för att lätt välja väg utan mer finskalig karta måste tas med. På de grönt markerade förslagen finns inte skyltat. Kommunerna är inte särskilt bra på att skylta cykelleder. På blå markering dvs ”cykelled” upphör skyltningen plötsligt och detsamma gäller den röda markeringen dvs ”skyltad cykelled”. För att undvika större vägar och för istället ta småvägar går det inte att se på kartan hur man ska köra. Där får man själv tänka ut lämplig väg. Region Skåne svarar så här: ”Skalan är en svårighet eftersom vi bara ville göra en karta och inte flera delkartor. De detaljer du efterfrågar går förlorade. En ny digital cykelvägsplanerare/-karta är på väg som vi hoppas kan hantera detta.

Länk till projektet med cykelregionen  Och de har sen en länk till annat:

http://bikeoresund.com/cykelturista/

Det finns en guidebok om en led, Fjärilsleden, som är ny, den är dock slut för dagen och det är oklart om fler trycks: Fjärilsleden är en led runt Skåne och delar av Själland. Den sträcker sig sammanlagt 786 km. I ledens guidebok kan man för varje delsträcka se längd, höjdskillnader, underlag och givetvis få tips om var man kan bo och vad det finns att se utmed vägen.

Sommar! Utanför Höör någonstans

Sommar! Utanför Höör någonstans

I Hässleholm tog jag en tur genom hembygdsparken, vägen förbi idrottsplatsen och genom Stadsparken. Sen blev det vägen mot Tormestorp istället för Hovdala tyvärr. Här var bra cykelväg som övergick i väg. Göingeåsen ligger öster om vägen. Sen blev det Brönnestad och på trevliga slingrande vägar Sösdala. Det är en gudsförgäten håla. Men tåget stannar där. Grusväg vidtar till Tjörnarp, rak och tråkig. Där tog jag fel sida om sjön och eftersom järnvägen finns där missade jag sjön. Det finns en skylt till badplats men den gäller inte längre och ingen skylt hur man kommer till badplats.  En ”uppiggning” av orten hade behövts! Säkert en avfolkningsort men man gör inget för att det ska se attraktivt ut! Jag tog av till Karlarp, ett sommarstugeområde som var trevligt att cykla igenom. Sen fel håll upp till en liten sjö, därför åter  och tog av till Sjunnerup som sen ledde till Höör. Här har man satsat och orten ser attraktiv ut, inte minst de fina bostadsområdena kring de två sjöarna vid Åkersberga. Jag tog cykelvägen till Sätofta och förbi Ludvigsborg och Fulltofta. Det är landsväg och rätt trevlig sådan. Efter Osbyholm var det dags för lunch vid Ringsjöstrand. Perfekt! Den gamla järnvägsbanken söder om Östra Ringsjön tjänar nu som cykelled och Skåneled. Det är asfalt första halvan men sen blir det Skåneled och den cyklade jag på till Snogeröd och genom godset. Här valde jag vägen till Kungshult. Strax efter tog jag cykelväg mot Eslöv, men antingen fanns det ingen skylt eller så missade jag den för jag kom på tråkig väg in i södra Eslöv och fick trampa genom industriområde till stationen där tåget väntade.

turen

Blommor vid vägkanten förgyllde turen

Blommor vid vägkanten förgyllde turen

Eftersom det var längesen jag var med inlinesgänget och körde och vi skulle ha lite extra festligheter hängde jag med kvällsturen kl 18 Lomma-Habo-Flädie-Fjelie-Habo ljung -Lomma, cirka 25 km i god fart (utan stopp!) dvs 18 km/tim. Ett dopp vi Lomma hamn satt fint efter. Kvällen avslutades i en magnifik topplägenhet i Lomma nya kvarter längst ner mot havet. Vi körde ihop med MCS, Malmö City Skaters glada gäng.

Förbi vingården i Flädie

Förbi vingården i Flädie

Avslutning

Avslutning

 

 

Norr om Kristianstad och runt Råbelövssjön

Vi tog en titt på Kristianstad som i år firar fyrahundraårsjubileum. Det är en stad som satsar på stadsförnyelse och grönområden, inte minst Tivoliparken ochområdet kring Helgeå. Cykelvägarna är väl utbyggda. Slätten finns även norr om stan och vi cyklade till Torsebro men fick ta trafikerade väg 118 dit. Orten har haft en viktig betydelse i svensk historia genom att kruttillverkningen var förlagd hit under flera hundra år. Den upphörde 1923. Vackra Helgeå flyter genom samhället. På en grusvag tar man sig till ”krutsamhället” där flera gamla byggnader finns kvar, dock inget som visas. en fin skog med stigar ligger intill och en utsiktspunkt. Vi tog till Fjälkestad där Balsby växtförädling finns. På landsväg körde vi till Råbelövs gods som inte verkar vilja ha besökare. Men det går en cykelled upp längs Råbelövssjön och den är fin, speciellt i den norra delen. Innan vi kom dit tog vi lunch vid Tommarps gårdshotell, vilken lycka att finna detta. Delikat sommartallrik! Vi körde till Ekestad som är mycket tilltalande. Därifrån till badplatsen strax söder om och då är det cykelväg på gammal banvall ända till Kristiansta förbi Österslöv, ett välmående samhälle med den ena fina villan efter den andra, och Balsby.

Tivoliparken i Kristianstad

Tivoliparken i Kristianstad

Sommartallrik på Tommarps gårdshotell, som vi passerade av en slump!

Sommartallrik på Tommarps gårdshotell, som vi passerade av en slump!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *