Bodensjön runt på inlines, juli 2013

Schweiz är utbyggt!

Vi, dvs SIK skridskoklubbs inlinsfolk hade ordnat resan via Loca France som ett paket via Radweg-Reisen i Konstanz, drygt 7 000 kronor för sju hotellnätter på sju platser, frukost, transport av bagage mellan hotellen med taxi, middag på kvällen med tre rätter. Flyg till Zurich med SAS o Swiss kostade 2 300 kronor.

SIK började med dessa 2004. Sen har det varit floderna Rhen, Donau, Rhone, Mosel som följts och sjöar som Genevesjön.

Bodensjön har tre länder runt sig, i norr Tyskland, i öster Österrike och i söder Schweiz. Sjön heter Lake Constance här nere, efter staden Konstanz (som delas mellan Tyskland och Schweiz).

Framme kl 9 i Zurich. Tåg till Bregenz med byte i St Gallen och St Margrethen (gränsstation). Eftersom Sune hade fått besvär med höften vid vandringar vågade han inte köra inlines utan hyrde en cykel via Bodensee Radweg. Bregenz ligger i Österrike.Vi letade upp Pension Lamm i västra delen av stan. Intill ligger Mehrerau klosterområde från 1100-taler som är det mest betydelsefulla klostret kring sjön.

För att värma upp tog vi en inlinesrunda på 18 km västerut. Därefter Ein Grosses. Stan har stora parkområden och uteserveringar längs vattnet. Längre norrut finns badkust. Runt hela kusten går järnvägen. Centrum ligger i östra delen av stan med affärscentrum och stora ytor för uteserveringar sommartid. En äldre övre stad finns. Das Mehr am See kallar sig stan i reklamen.

Genom fina byar.....

Genom fina byar…..

Andra dan kom det regn på morgonen. Dock, efter en mycket god frukost, torkade det upp så kl 10 körde vi västerut mot Arbon som var nästa övernattning. Den turen blev 48 km. Flera orter passerades, asfalten var lite dålig bitvis. Rhen har sitt utlopp en bit väster om Bregenz, först en grävt flodfåra och sen dess naturliga utflöde vid gränsövergången till Schweiz i Altenrhein, som är en fiskeby. Där tog vi lättlunch. Rhen bildar gräns en lång sträcka söderut. Många cyklister var ute, många med batteridrift som hjälp. Staad passerades sedan liksom Rorschach. Sen kom de idylliska Horn och Steinach. En stor öl vid framkomsten till hotell Seegarten i Arbon, som ligger på en halvö. Hotellen ligger en bit utanför stan. Efter middag gick en del av oss in till stan, som är speciellt stolt över sin strandpromenad. Där finns också en stor uppvärmd pool, badstrand, segelhamnar och plats för vattensporter. Överhuvudtaget verkar man satsa mycket på motionsanläggningar i orterna runt sjön.

Massor av cyklister, lördag förmiddag

Tredje dan var det också regn på morgonen. Efter hyfsad frukost, croissanterna var stora, vågade vi åka vid tiotiden när det torkat upp en stund. Det torkade upp rätt snabbt på cykelbanan frånsett skuggiga platser det gällde att ta det lugnt. Solen kom. Vi åkte nära sjön. Vi passerade Egnach och Romanshorn. Den senare har den största hamnen vid Bodensjön och har blivit en populär semesterort. Vid Munsterlingen tog vi paus för dricka på en uteservering. Nu var solen skarp och värmen hög. Stora äppelodlingar med nät över passerades. Här är mycket jordbruksmark. Således såg vi inte mycket av alper utan endast som kuliss på några ställen. Fina nybyggda villor nära till vattnet passerades. Byarna har mycket korsvirkeshus. Eftersom vissa gårdar ligger kvar inne i samhällena blandades olika dofter. Vi kom in i Konstanz / Kreuzlingen. Det är Rhen som har sitt utlopp i närheten när den först passerar Konstanz och går genom Untersee. Det fina vädret hade lockat ut folk att bada. Vi lirkade oss fram på gator vi trodde var rätt och så småningom passerade vi gränsövergången till Tyskland. Mot trafiken och upp på trottaren. Siktet var inställt på ön Raichanau. Våtmarker passerades. Det är lite kuperat på ön och i värmen var det lite kämpigt. Fina vyer lyfte fram oss. Båtturen på 30 minuter gick till Iznan åt väster. Detta var en idyllisk plats. Vi skulle övernatta i orten Horn och dit var det uppförsbackar. Svetten lackade.

Av med inlines´en inför nerförsbacke

Nerförsbacken mot hotellet togs barfota, liten vurpa hos Arne på rullor orsakade lite skrubbsår. Därefter använde han armbågsskydd. Mycket fint och trevligt hotell med god mat, Seehörle hotel och gasthaus. Även regn denna natt men sol på morgonen. Förutom bristen på croissant var allt mycket bra. Start kl 9 mot Stein am Rhein. Fin väg dit, dock kuperat så in någon backe åkte rullorna av. Wengen passerades med sina fina korsvirkeshus. Stein var en upplevelse, vi kom dit en söndag och fick uppleva procession med bastanta män med enorma kobjällror, orkester som satte igång när hästarna närmade sig, Det var Barnens Dag. Tillsammans med massor av cyklister njöt vi av de vackra husen och dessutom en fin apfelstrudel på en av stans uteserveringar. När bron över Rhen passeras gavs en härlig vy över vattnet, husen och omgivande landskap. Cykelvägen sen var superb. Mammern skulle passeras och det var rätt kuperat. Äppelträd, hallon, vin längs vägen. Fina vyer över sjön, badande folk längs stränderna som vi följde bitvis. Efter Steckborn blev det grus så vi tog cykelväg längs vägen. Vi kom åter till Konstanz efter en smal cykelväg. Överhuvudtaget var det lite si och så med asfaltkvaliten kring stan. Sune agerade broskloss åt Bertil bl a. Vi hittade snabbt hotellet Graf Zeppelin i en vackert målad byggnad. En stadsrundtur efter maten, säkert 25 grader.

Stein am Rhein, en höjdare

Måndagen gav soligt och varmt väder. Tidig frukost och tidig start. Ett av dagens mål var Mainau och då blev det först färd genom stan, över bron, längs vattnet, genom villakvarter och sist en lång, lång grusväg. Sune drog någon av oss. Detta är en STOR trädgård. Välskött och massor av sorter. Apfelstrudel för en del. Efter detta vackra drog vi norrut, först på grus och sen lätt kuperat till Wallhausen där båt går. Denna tog oss till Uberlingen, båten låg och väntade på oss. Härifrån tog vi tåg till Salem och slottets hotell. Detta för att undvika backarna upp dit. Från stans tågstation är det 3 km till slottet. Att lösa biljett tog oss dock en halv timme men då fick vi också bästa pris i form av dagskort. Schwanen heter hotellet. Slottsrundturen inskränkte sig till en timme för Ein Grosses skulle ju hinnas med först. Trevligt ställe.

Värmen fortsatte dagen efter. Till stationen och 45 min väntan och resa delvis samma väg tillbaka för att kunna köra längs vattnet i de trevliga semesterorter som finns där. Lunch i Meerburg, dvs korv o bröd o äppeldricka. Här var det jämnt och fint att köra. Sen kom mer blandat och även grus. Ovan äldre cyklande man bromsade lite panikartat i kurva och föll framför oss, som tur var mot diket annars hade det gått illa. Vi var framme i Friedrichshafen vid 15. Hotell Föhr hade god öl. Badsugna fick sitt och museiintresserade sitt i form av Zeppelinarmuseet. Resans bästa apfelstrudel intogs här. Eftersom centrum bombats under kriget var mycket nytt.

Otaliga vinslott passerades

Tidig frukost och sen ner till järnvägen och vägen längs med genom stan. Fina småorter, vinodlingar, lite grusväg, campingar, slott. Lite svårt att hitta asfaltvägar på några ställen. Dagens dopp var skönt trots 18 gr. Avkylda körde vi mot Lindau, världsarvsutnämnt för sin stadskärna. Biergarten under trädens skugga. Här blev det en stadsrunda till fots. Nu var målet Bregenz och dit var det tur längs vattnet de sista kilometrarna. I ivern skedde en kollision mellan två åkares fötter så Åke föll på kant och fick ett ben i handen knäckt. Det blev taxi till sjukhuset. Här går det undan så efter två timmar var han röntgad och gipsad för vidare åtgärder hemma. Otur och onödigt men detta är inte ovanligt när man slappnar av. Ibis hotell centralt o nära stationen var bra. Middagskupong för att äta på en av stans restauranger, det blev den nere vid vattnet. Det var ny ölsort för varje ställe på resan. Apfelstrudeln såg olika ut på alla ställen. Tidig nattsömn för de flesta.

Härliga miljöer

Frukost 06,30 och sen till stationen för att åka tåg till Zurich. Denna gång med Swiss.