>Norrköping, cykel i staden och ut till badet på Lindö

Övernattning skedde på vandrarhemmet.
Rummet som mötte oss på vandrarhemmet var halvvägs till bastuvärme. Se upp för vandrarhem i träbyggnad typ denna som är barackvarianten, den finns ofta en sorts baracklukt och det blir ofta väldigt varmt i dem när solen har stått på under dagen. Rummen blev svalare på natten och var då ok. I övrigt minus för frukosten och plus för damen som sköter det ensam och stora gräsytor med sittgrupper. Kvällen tillbringades i stan med en rundvandring bland de fantastiskt fina byggnaderna i Industrilandskapet, som man döpt området till. Det är nedlagda fabriker från först Holmens bruks tid och sen textilindustrin som var stor i stan. Det är liv i stan på kvällen, kanske pga universitet och kvarvarande studenter?
Dan efter blev det upptäcktsfärd i stan per cykel. Stan har gett ut en cykelkarta. Vi började med Carl Johans park vid stationen. Där finns också den årliga kaktusplanteringen.. Vi fortsatte längs Norra promenaden (Södra och Östra finns också men inte Västa utan där heter det Kungsgatan) och över bron för att komma upp längs Motala Ström, som rinner genom stan. Här finns det cykelväg längs strömmen med inslag av parker längs med. Vid Strömparken finns utlåning av fiskeredskap och fina grönytor. Vi besåg också det mäktiga Rådhuset, som måste tillhöra de största i landet. Det är ett mästerverk av murare. Detta är på Tyska torget. Efter en sväng bort till Nya torget och Knäppingsborgsgatan gick vi på trevliga Drottninggatan och lite smågator och kom åter till Strömmen. Spången Spången leder över till andra sidan. Vi körde ner till Gamlebro och in över Gamla Torget. Här ligger Luis de Geer konsert och kongresshus. Bomullspinneriet passeras ut till Bergsbron. Vi cyklade genom det område där byggnaderna gjorts om till Pronova Science Park och universiteslokaler. Här finns Dragsbron där man kan gå ut och blicka ut mot Strömmen och hela området. Fängelset ligger på andra sidan. Här startar en finfin cykel- och promenadväg längs strömmen vilken leder ända bort till området Himmelstalund. Här är mycket grönt längs vägen och borta vid Kneippen fina hus att se på och de har fin vy ner mot strömmen. Vid Brostugan körde vi över och tog en titt på fin örtagård. Vi fortsatte under Riksvägen och fram till stora Friluftsbadet vid Himmelstalund. Har man intresse för det så finns här att se på i massor. Vi tog bron över till campingen som består av stor gräsmatta. Vi tog cykelvägen på andra sidan strömmen tillbaka till Kneippen med sina stora fina patriciervillor. Sen följde vi Linköpingsvägen som övergår i Södra Promenaden med sina breda cykel- och promenadvägar och härliga alléer. Vilken tillgång för stan! Här flanerar och springer folk. Vi svängde ner på Östra Promenaden och in på fin cykelväg till Lindö. Det är bra skyltat för cyklister. Det är cirka 6 km ut till samhället. Vi svängde av på cykelväg norrut i samhället och kom via Medvindsgatan ner till vattnet. När småbåtshamn passerats ser man badet med stora gräsmattor. Det är inget fint vatten men fullt badbart. Nu är vi i Bråviken och om ”hörnet” med de nybyggda flerfamiljshusen vid vattenbrynet (!) börjar Lindökanalen som övergår i Motala Ström. Ute på Lindö finns fint grönområde med tall och bokskog och löpslingor. Här finns ett trevligt matställe och ett litet vandrarhem, som vi väljer nästa gång. Vi tog cykelvägen längs Lindövägen tillbaka till stan. Flygplatsen skymtar söderut. Vi kom in i en ”lördagslugn” stad med folk liggande på gräsmattorna och de fina grönområdena vid strömmen. Det är sannerligen en trevlig stad där man gjort mycket för folket! Jag läser i broschyren att Norrköping anses medan Linköping . vi kör över Spången och in i nybyggda kvarter och sen ner mot Strömmen igen för att åter insupa den fina miljön i de gamla kvarteren. Vid Skvallertorget svängde vi ner längs fina Kungsgatan och sen över Norra Promenaden, passerade det ytterst fula Polishuset (är det månne samma arkitekt man har till alla polishus?). Vandrarhemmet ligger på bekvämt avstånd från stan på Ingelstagatan.
Dan efter tog vi bilen och körde tillbaka till Söderköping där vi bokat in oss på fina gamla vandrarhemmet Mangelgården vid Brunnshotellet. Vi parkerade och gjorde cyklarna klara för en tur längs Göta kanal.