Kroatien, Zadar till Makarska, slutet av oktober 2013

Förra året var vi i norra Kroatien, Istrienhalvön med de fina orterna Rovinj, Pula och Opatija, samt en tur till Plitvice nationalpark.

Detta året tog vi sträckan Zadar till Makarska. 19-26 oktober visade sig vara en vecka som bjöd på sol och vattentemperatur på 19-20 grader. Antalet turister är få. Det var inte många bilar ute på motorvägen, på sommaren är vägen säkert välbehövlig.

Norr om Zadar finns naturpark hela sträckan upp till Senj, cirka 13 mil kuststräcka.

Split

Split blev första orten. Förutom stadsvandringar gick vi längs vattnet, åt öster till en långgrund sandstrand med trevligt badliv denna lördageftermiddag, och åt väster förbi hamnen och ut till badområde. Jag tog en rätt lång joggingrunda på morgonen ut på Marjanhalvön. Från hamnen går det i väster en lång gångväg svagt uppåt som passerar en servering och sen övergår till en grusväg ut på halvön.

På måndagen körde vi till Sibenic för två dagar. Vi strosade runt i denna trevliga stad med helt bevarad gammal stadskärna. Söder om stan finns kustpromenader. Härifrån tog vi en utflykt till Krka nationalpark, cirka 15 km nordväst om Sibenic. Det är en fin nationalpark med vattenfall och broar och spänger över våtområdet. En båt tar en från t ex Skadinski till Skandinski Buk på 20 minuter. Man kan fortsätta längre upp i ravinen och komma till fler vattenfall. En fin dag med en skön promenad i våtområde. Vi tog oss på eftermiddagen til Zadar, 6 mil nordväst om Sebenic. Vi strosade runt längs vattnet och på hamnpromenaderna som omger ön och gå in i gränderna. Här finns många byggnadshistoriska minnen. Stan blev hårt bombat under andra världskriget men det syns det inga spår efter nu.

Primosten

På onsdagen körde vi till Primosten, en badort med grusstränder. Det blev en fin promenad längs bukten väster om halvön med fina badstränder och sen längs vattnet runt halvön. Vi fortsatte till Trogir, en arkitektonisk pärla. En lång promenad genom och runt stan blev en fin avslutning på dan.

Vi tog sen motorvägen till Makarska. Detta visade sig vara en riktig pärla, vilket säkert också beror på att det inte är många turister vid denna tid på året. Det är en frodig växtlighet i skydd av Biokovobergen. Det är en omtyckt semesterort. 6 mil väster om Split. Den riktiga pärlan för bad och kustnära promenad under pinjeträd hittade vi 14 km väster om stan, i Brela. Här kan man även varma sommardagar gå i skydd av de skuggande träden.

Brela o stranden

Markarska

På vägen tillbaka till Split på fredag kväll körde vi in en bit i Cetinadalens naturpark vid Omis, där man kan göra flodfärder.

Omis och "infarten" till Cetinadalen

Omis och ”infarten” till Cetinadalen

2 tankar kring ”Kroatien, Zadar till Makarska, slutet av oktober 2013

1. Åse Ehrenfors

Hej Kaj!
    Så inspirerande……
    Funderar på 2014 års vandringsresa! Många ställen på önskelistan.