Costa Brava mars 2017

Det kändes lite osäkert betr vädret att åka till norra Spanien, Costa Brava, redan i mars. Något år har det ju varit ganska dåligt väder vid denna tid. Detta drabbades vi inte av, utan hade fint väder alla 14 dagarna med sommarvärme flera dagar. Vi landade i Barcelona, hyrde bil och bodde i Palafrugell, Figueres, Begur, Girona och Barcelona. Inriktningen var kusten med vandringar och någon tur upp mot Pyreneérna om det inte blev för kallt.

På väg mot Tamariu

Första dagarna bodde vi inne i Palafrugell, som är en liten trevlig stad tre km från kusten. Vi valde den för fler hotellmöjligheter i lågsäsong och ingen ”död” semesterort. Det finns ett trevligt litet hostal i centrum till lågt pris. Vi vandrade vägen som går västerut förbi Vila-seca, även cykelväg, till Tamariu, en trevlig grusväg med fin vegetation nu på våren. Denna fredag var flera restaurangen öppna där. Efter mat och bad! gick vi leden söderut till Cala Pedrosa. Där var det ganska svårt att gå pga erosion men ledstänger finns. Alternativet är att gå på landsvägen ovanför. Vyerna från leden är väldigt fina. Vid Cala Pedrosa finns stenstrand för bad och ett litet serveringsställe på sommaren. Vi gick leden som även är GR 92, upp genom en grönskande ravin och där leden går söderut tog vi av upp mot landsvägen och gick längs med denna hem. En del trafik men ok, vid möten med bil från två håll får man stiga av vägen. På lördagen gick vi ut från stan vid idrottsanläggningarna där en ”spårcentral” finns för främst cykel. Vi följde en grusad cykelväg riktning Palamos. Vi hade sikte på Cap Roige. Det var ganska platt och inte så mycket att se på förrän vi kom in i skogsmark efter en hålväg. Här är naturreservat. Vi kom på GR 92 och gick förbi den botaniska trädgården innan Cala del Golfet. Här passerar man igenom bebyggelsen och kommer sen ner på delen som går längs havet. Här är det fint! Vi gick till Calella de Palafrugell. Vilken pärla! Vi var här och bodde 2005. Lördagsstämning och sangria och öl i sista solen innan den försvann bak bergen. Vi gick sen längs den gamla landsvägen söder om motorvägen till Palafrugell. Även här trång väg med lite trafik, så helt ok.

Kustvandring vid Tamariu

Vid Tamariu, ej helt lätt

Pedrosa stenstrand

Genom djungel från Pedrosa

Cykelväg från Palafrugell till Golfet och La Roig

Mot Calella

Välordnat mot Calella

Fina men tysta Calella de Palafrugell

Nästa dag begav vi oss till Figueres och kom att stanna där i fem nätter, det är nämligen en bra ort att ha som utgångspunkt för turer. Första dagen körde vi till Cadaques (besökt 1977!) som är en trevlig kustort. Vi gick på kustpromenaderna och efter en fin meny gick vi ut på udden riktning Cap de Creus. Här är inte markeringar utan vi testade oss fram. På slutet såg vi stigen som går från Portlligat till Cap de Creus genom naturparken. Därifrån kan man gå till Selva. Vi fick en trevlig rundtur på udden och avslutade i Cadaques. Dagen efter körde vi till Llanca. Här gick den väldigt fina och välordnade stigen längs kusten till El Port de la Selva med väldigt fina vyer och fina stränder. Det tog drygt tre timmar i lugn takt. Det finns inga matställen och framme i Selva letade vi förgäves i en tyst och ”död” kustort. I ett öde cafe´ tog vi dryck och sen bussen hem kl 18, det går inte så många! På en kvart var vi tillbaka i Llanca. En fin dag! Nästa dag gjorde vi Dali-museét och körde sen till Roses vid kusten. Här finns gott om matställen men många stänger vid kl 16. Vi gick kustpromenaden mot Cadaques men klockan var sen så vi vände halvvägs och njöt av fina kvällssolen. Här finns märkliga stenformationer. Även här mycket sommarbostäder och dött. Vi tog en dagstur upp mot Pyreneerna och fina städerna Besalu och Olot och Macanet de Cabrenys.

Cadaques

Udden vid Cadaques

Llanca

Llanc till Selva

Mot Selva

Vandringsområdet vid Selva

Roses mot Cadaques

Vi begav oss sen till Begur (med uppehåll i LÉscala med kort kustvandring, fina sanddyner, Taroella, och fina gamla Pals) med fina kustvandringar. Stan är lurig att hitta i på bilvägarna och ganska ”död”. Vi bodde fint en bit utanför med fin vy. Vi körde ner till stranden Platja Fonda, parkerade, och gick väldigt fin stig till Aiguablava där vi åt på lördagsfullt ställe och gick tillbaka samma väg. Det finns en fin ”pool” vid Fonda. Vi körde sen förbi Begur och till stranden Sa Riera. I eftermiddagssolen gick vi fin led till Platja de Raco´. Mycket fint! Dan efter körde vi till Sa Tuna, en liten ort med några p-platser. En fin led går till Aiguafreda där vi fortsatte på lokala leden till Sa Riera, här längs en väg med fin vy, sista biten längs havet på mindre stig. Efter en paella på den enda öppna restaurangen gick vi tillbaka.

Fina Besalu

Begur, Fonda

Mot Aiugablava

Aiguablava

Mot Aiguafreda

Nudiststrand

Mot Sa Riera

Vi körde sen till Girona. Denna stad är mycket fin och trevlig att vandra i inkl på ringmuren. Det blev en lång tur men mycket intressant. Dan efter körde vi till Barcelona och avslutade med en lång stadsvandring inkl kustvandring vid hamnar och sandstränder.

Gironas stadsmur

En vermouth och en tapas vid stadsvandring i Barcelona