Zakynthos i maj 2017

En sällskapsresa till en grekisk ö var det cirka fyrtio år sen vi gjorde så nu var det dags. Från fastlandet, Peloponesos, tittade vi på Zakynthos för några år sen, dvs den ligger ganska nära fastlandet. Det är en liten ö men har egen flygplats. Vi hamnade i byn Argassi på östra sidan, Vasilikoshalvön börjar här. Temaresor har vandringsresor till ön. Vi gjorde några turer och fann ön trevlig och vacker.

Halvön

Vi började med att gå in till Zakynthos stad vilket innebär att gå längs vägen som inte har någon trottoar förrän närmare stan. Ok men inte optimalt! Att gå längs vägen ut på halvön är inte att rekommendera för det är smalt! Vi fortsatte upp en bit på berget till den venetianska borgen via en liten väg som kantas av trevliga hus i väldigt skiftande prisklasser! Det är grönt och fint. Vid borgen finns kaffeställen. Man kan ta kort väg rakt ner men pga regn tog vi taxi som inte är dyrt här, 15 euro till Argassi. I lågsäsong kommer de kvickt, det är bara att be kafeét att beställa.

Upp till borgen

Nästa dag tog vi buss ut till Vasilikos, vi åkte till Roses och gick och strövade här ute till vi valde en väg till fina stranden Gerakas. Här finns ett hus med sköldpaddsutställning. I lågsäsong går bussen dit kl 10 och tillbaka kl 15. Den uppsatta tidtabellen gäller alltså inte, de tar för givet att man fattar det själv. På kvällen tog jag en liten löprunda upp i bergen mot Kalamaki genom ett trevligt landskap. Olivlundar kantar vägen.

Gerakas

Sen var det dags att gå till andra sidan dvs söderut till Kalamaki. Hade vi hört med receptionen hade vi fått reda på en mindre väg men nu följde vi bilvägen vilket innebär in mot stan och sen söderut längs vägen. Rätt många bilar! Vi fann en lång badstrand med fin sand. En annan dag valde vi den fina vägen längs olivlundarna. Det är uppför i början men väldigt fint. Överst på höjden ligger en taverna och det är dessa skyltar man ska följa för att komma rätt. Alltså inte skyltat för vandrare till Kalamaki och inget angivet på kartan. Tyder på att det är lågt intresse bland turisterna att vandra. Det är solsemester som gäller här!

Kalamaki

En annan dag tog vi buss till Banana beach, nära Gerakas. Det visade sig att det går en gratisbuss vid elvatiden och åter vid 16 om man deltar i deras aktiviteter eller handlar i deras bar. Servering på stranden av både bra mat och bra dryck till bra priser. Vi försökte sen gå på mindre vägar till Gerakas men det gick inte så bra för staket hindrade oss. Tänk om de kunde göra det lite lättare för vandrare! Det är dock ok att gå längs vägen.